onsdag 2 maj 2012

Xingping

Eftersom Erika inte hade någon skola i torsdags och fredags förlängde vi ledigheten kring första maj med två dagar och reste till Guangxi i södra Kina. Vi åkte först till Yangshuo, en plats vi hört så mycket bra om och sett så mycket vackra bilder ifrån. Det ligger dock en bit bort från Beijing, ca 200 mil (det är alltså längre än från Uppsala till Paris) och flyg var inte helt billiga. Därför tog vi oss dit med ett 22 timmars nattåg. Total restid från vår lägenhet i Beijing till vårt hostel i Xingping (en by en bit utanför Yangshuo) blev snarare 30 timmar, inklusive förseningar på tåg, taxiresor och diverse bussar.

Långdistanståg i Kina var lite av en upplevelse i sig. Många hade laddat upp med enorma mängder mat och öl och sprit som de satt och festade på hela kvällen (iaf tills alla lampor släcktes kl 10). Vi sov också riktigt skönt, bättre än vi någonsin sov under vår europa tågluff, och när vi vaknade på morgonen möttes vi av risfält och vattenbufflar utanför fönstret.

Vi började alltså resan i Xingping, en liten och än så länge inte superturistig by som ligger mellan Yangshuo och Guilin. Första dagen regnade det väldigt mycket och vår hostelpersonal rekommenderade oss att stanna inne och se på film istället för att gå ut. Men vi hade ju inte åkt tåg genom halva Kina för att se på film på vårt rum så vi köpte varsin poncho, tog våra paraplyer och traskade iväg. I uppehållen mellan åskskurarna gick vi på och fick se lite av det vackra landskapet. Vi försökte hitta till en grotta som var utmarkerad på kartan vi använde, men det gick inget vidare, trots väldigt mycket hjälp från lokalbefolkningen.

Train to Guilin

Den andra dagen i Xingping var vädret lite bättre och vi kunde klättra upp på ett av bergen. Efter en väldigt lång halvtimme var vi (genomblöta av svett) uppe till fantastisk utsikt:

Efter berget tog vi en stunds vila innan vi begav oss ut på en vandring till “fishing village”, som vi hade blivit erbjudna hundratals bambuflotturer till utan att riktigt förstå vad det var. Vi hade nog tänkt oss en ganska lätt promenad men det blev att traska upp på kullarna igen, genom täta buskage på smala smala stigar och vi trodde verkligen att vi var vilse innan vi tillsist hittade den där fiskar byn. Lite flummig var den, bara vi, fyra andra turistier med ett tiotal souvenirstånd i en gammal stenby.

Här är Erika på väg ner mot fiskarbyn:

Och här är utsikten på vägen:

På vägen hem från fiskarbyn åkte vi bambuflotte längs floden:

och en gubbe åkte förbi oss med sin fiskarfågel som han visade upp för turister: